- Exerciţiu (cel puţin) săptămânal de a face ideile să vorbească -

duminică, 7 noiembrie 2010

Concept - Metrou Drumul Taberei

Ideea: reconstruim sectorul 6 pe toată lungimea viitoarei linii de metrou

"Schiţă de concept": Cum se pot obține, simultan, pentru proiectul metroului din Drumul Taberei:
- finanțare MAXIMĂ din bani privați (CÂT MAI PUŢIN din taxele și impozitele plătite de noi...);
- extinderea dramatică a investiției prin cedarea condiționată de terenuri către dezvoltator;
- maximizarea efectului de antrenare al investiției (dezvoltarea favorizată sau chiar determinată de proiect);
- maximizarea siguranței în exploatare, a eficienței intrinseci și impactului social pe toată durata de exploatare;
- minimizarea costurilor finanțării (statul român se împrumută cu dobânzi ... nesimțit de mari);
- minimizarea termenului de începere și finalizare a lucrărilor;
- dezvoltare urbană accelerată și ... sănătoasă;
- valoare culturală (arhitectură, obiective culturale);
- atractivitate turistică, "metroul verde", promovarea unei noi linii arhitecturale, etc.

Soluția? Simplă: să gândeşti "la scară mare"...
Nu "construim metroul" ci... reconstruim sectorul 6 pe toată lungimea metroului!!!

Simplificăm cerințele (mărim libertatea dezvoltatorilor), mărim drastic proiectul - pentru a-l face atractiv în ochii MARILOR dezvoltatori si... nu ne ocupăm noi de proiect, nu avem pretenții populiste, dezamăgim cei câțiva "vizionari" care au făcut rost de terenuri "strategice", renunțăm la șpăgile colaterale...
CHEIA este să lași dezvoltatorii să vină cu soluții...

EXTINDEREA: metrou de mare viteză, automatizat integral ȘI dezvoltare imobiliară pe traseul metroului (dar NU NUMAI!) pe terenuri naționalizate, proprietate de stat sau disponibilizate pe cheltuiala dezvoltatorului (ex: mutarea unor construcții, stadioane, etc...)
Maximizarea atragerii de fonduri UE pentru secţiuni din "mega"-proiect (exemple de care nu sunt sigur şi nu am timp să le "verific": mini-centrale eoliene urbane, spatii verzi acoperite, gestionarea deşeurilor, term

Maximizarea libertăţii dezvoltatorului trebuie limitată numai acolo unde este absolut necesar:
- exemplul 1: concesionarea-cedarea CONDIŢIONATĂ a unor obiective care pot fi extinse profitabil (doar pentru ilustrare: Pietele Dr Taberei şi Orizont împreună cu unele construcţii învecinate urmând ca noile construcţii să includă aceeaşi suprafaţă de piaţă pentru producători autohtoni şi un sediu pentru Politie sau Administraţia financiară, etc)
- exemplul 2: construcții de minimum 3 nivele pe suprafețele din dreptul stațiilor ("deasupra"), dintre care 1 nivel (parter sau et.1) să fie spații verzi acoperite, publice
- exemplul 3: dacă presupunem că reţeaua subterană poate fi extinsă mult dincolo de ceea ce s-a "îndrăznit" până acum, să zicem 28 staţii (la dist. medie de 1,8 km, nu la 0,5 km - de parcă am vrea staţii de căruţă, nu de metrou...), se poate cere ca una din staţii să se învecineze cu o nouă sală de teatru, alta cu un nou muzeu, trei cu câte o nouă creşă, cumpărate de primărie în condiţii prestabilite;
- exemplul 4: mutarea unor sedii ale administraţiei locale, cu chirie, în spaţii nou construite din cadrul proiectului, simultan cu preluarea şi valorificarea vechilor spaţii de către dezvoltator;
- ex.5: impunerea unor corelări între termenele de execuţie ale construcţiilor din subteran în raport cu cele (profitabile) de la suprafaţă...

PRINCIPII ÎN FAVOAREA CETĂȚEANULUI:
- costurile construirii rețelei de linii de metrou NU se vor regăsi în prețul călătoriei;
- o proporţie cât mai mare din cost se acoperă din exploatarea concesiunilor suplimentare;
- costurile exploatării metroului sunt subvenționate de primărie cu media ponderată a procentajelor subvenționării celorlaltor sisteme de transport public;
- includerea (rezonabilă!) între cerințe a construcției/amenajării și menținerii unui minim de obiective culturale, spații verzi, locuri de parcare, etc...

PAŞI OBLIGATORII:
1. Preselecţie de "concepte" (urbanism, arhitectură, social, mediu)
2. PREGĂTIREA:

- se naționalizează terenurile incluse în ofertă înaintea desfășurării selecției de proiecte,
- în cadrul legislativ actual este necesară din păcate elaborarea unei legi speciale, dedicate proiectului...
3. Selecţia de proiecte


CRITERIILE DE SELECȚIE A OFERTELOR trebuie să înceapă cu:
- Mărimea totală a investiţiei corelată cu ponderea compensării preţului prin concesiuni colaterale (alt ex.: min(5 x (preţul plătit de primărie după compensare prin cedare de terenuri, concesiuni, fonduri UE) - (costul total)));

Nota 1:
Proiectul metroului asa cum a fost prezentat până acum:
- este gândit meschin, la o scară modestă, neintegrat într-un ansamblu de soluții pentru dezvoltarea urbană a zonei
- nu merită să contribuie SIGUR la declinul economic (prin tăierea cu 1% sau 1,5% a unor salarii - tăierea cererii...) înainte să ofere oportunități POTENȚIALE pentru dezvoltare (pentru că NU le anticipează...)
         Notă: excepție notabilă fac oportunitățile speculative ale unor jmecheri sau dezvoltatori imobiliari care (să vezi poznă!) au achiziționat deja terenuri în preajma viitoarelor stații ale metroului (precum Videanu la Vulcan!?)...
- oricum nu prea are șanse de finanțare 2-3 ani, atâta vreme cât FMI ne dictează un plafon al deficitului bugetar.

Nota 2:
Aparent, NUMAI APARENT, "mega-proiectul" nu este atractiv pentru dezvoltatori...
a) de ce trebuie să rămână sectorul 6 o zonă "cvasi-exclusiv" rezidenţială?
b) câte... domenii noi ... pot fi găzduite aproape exclusiv pe traseul de dezvoltare, fără a deveni monopol de facto însă cu multe trăsături... similare?
c) ce-ar fi SĂ-I ÎNTREBĂM PE DEZVOLTATORII POTENŢIALI ce i-ar interesa ÎN LOC SĂ PROMOVĂM INTERESELE partidului democrat sau ale oricărui partid va guverna-administra în viitor?........

Nota 3: Frâne potențiale:
- interesele jmecherilor (din toate partidele) care au terenuri în locațiile probabile ale viitoarelor stații de metrou
- interesele comercianţilor din proximitatea traseului şi ale dezvoltatorilor imobiliari din zonă....

NOTA FINALĂ: SUNT SIGUR CĂ O IDEE SIMILARĂ A MAI TRECUT PRIN ALTE CAPETE, EU UNUL N-AM AUZIT SĂ FI FOST FĂCUTĂ PUBLICĂ. Dacă-mi trimiteţi un link sau o referinţă verificabile voi şterge această postare...
Dar ... nu cred... Cine ar supăra aşa mulţi oameni cu interese economice în sectorul 6 (jmecheri dar şi oameni de afaceri), pe D-na Elena Udrea care pierde o acadea electorală dar şi pe unii "bravi patrioţi care strigă nu ne vindem ţara"... etc, etc?... Şi pt ce? Pt promovarea "binelui comun"?
Nici măcar concernele de investitori europeni, nici China, etc, n-o  să trimită scrisori de mulţumire....

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentariile vor fi afişate numai după moderarea lor.