- Exerciţiu (cel puţin) săptămânal de a face ideile să vorbească -

marți, 7 decembrie 2010

Speculaţii "psiho-axiologice" - 1

Mi-am regăsit o frământare în pagina de azi, 7 decembrie 2010, a blogului Domnului Varujan Vosganian:
"Adevarata criza a societatii romanesti nu este o criza economica sau politica, ci este o criza de sens."
"In opinia mea, criza societatii romanesti este o criza a vointei de sens, fie ca este personal, fie ca este colectiv, istoric."

http://vosganian.ro/?p=1031



Ce lipseşte de ne lipseşte sensul?

În opinia mea noi, românii, avem o problemă gravă (nu atât ca "întindere" cât datorită profunzimii aproape inaccesibile unde se încolăceşte problema), o tensiune între ceea ce ştim că suntem, ceea ce suntem şi ceea ce am vrea să fim.

Din păcate problema e mai gravă decât lipsa unui sens. Sensul se leagă de un mănunchi de drumuri. Drumurile stau pe ceva.

MAI ADÂNC DECÂT LOCUL (LOGIC ŞI PSIHOLOGIC) UNDE SE CONSTITUIE SISTEMELE DE VALORI.
Ne-am pierdut "arhetipurile", "PRE-paradigma existenţială" ! Asta duce la criza de identitate, la "criza de agregare spontană", la criza de leadership (în prezenţa leaderilor!), la criza de sens...

O PARTE DIN ELITA NOASTRĂ AUTENTICĂ ÎŞI POATE REGENERA FIINŢA PROFUNDĂ,

DAR NOI, CEILALŢI, CE SĂ FACEM?
Avem nevoie de arhetipuri!
POATE NU din istorie - pentru că s-a rupt legătura cu "istoria trăită"! Avem nevoie de experienţe legendare ce se vor prelungi în istoria viitorului (...aşa cum şi-au făcut americanii istoria "DE LA ZERO"?...)
FAPTE, IDEI ŞI BIOGRAFII EXEMPLARE ŞI DE NECONTESTAT.
"Gesturile eroice", "gesturile istorice" vor fi ridiculizate sau cel puţin criticate "a la legere" SI FĂCUTE INUTILIZABILE...
ABIA "Gesturile legendare" ne vor îndrepta către UN SENS, sensul făptuitorului lor!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentariile vor fi afişate numai după moderarea lor.